
Jelmondatdömping a Fehér Házban

Mondva csinálják
A jelmondatokat, szlogeneket eddig is kedvelték a politikusok. 
George W. Bush amerikai elnök csapata viszont a szeptember 
l l - i  terrortámadást követően valóságos közhelygyűjteményt 

zúdított hallgatósága nyakába. A sikereket az itthoni 
politikacsinálók is megirigyelték.

■  S z ű c s  B alázs__________________________

A  politikai marketing óriási tudományos 
felfedezése szerint a választópolgárokat 
célirányos, könnyen megjegyezhető üze­
netekkel lehet megnyerni. A lealacsonyító 

elmélet szerint az „átlagembernek” nagyon tömö­
ren fogalmazva is legalább háromszor kell elmon­
dani egy információt, hogy pontosan megjegyezze. 
A tipikus médiafogyasztó hallás után inkább csak 
az egyszerű bővített mondatokat, esetleg a mellé­
rendelő szerkezeteket tudja követni, az átlagos be­
fogadónak pedig egy ültő helyében mindössze egy 
A4-es oldalnyi szöveg elolvasásához van türelme. A 
hétköznapi honpolgár -  a kommunikációs szakma 
íratlan tanításai szerint -  legjobban a szlogenekből 
és a vizuális effektekből ért. Három szó, egy villa­
nás, és mindent elmondtunk, amit kell. A „Megvéd- 
jük a békét!”, „Földet vissza nem adunk!” jelmon­
datokkal szocializáltaknak már fel sem tűnik, hogy 
100 napos programokat úgy lehet eladni 50 nap 
alatt, mint egy nem hagyományos nadrágpelenkát. 
A hatásos kommunikáció, amellyel középről lehet 
megnyerni az ingadozó, esetenként apolitikus sza­
vazókat, rendkívül egyszerű.

A politikus mondandójának lényegét két-három 
szóba sűrítve meg kell jeleníteni írásban, nagy vá­
szonra festve vagy transzparensen. így a híradók 
sajtótájékoztatójának képein nemcsak unott újság­
írókat, sós pogit és ásványvizet lehet látni, hanem

zőknek is információt adnak a nap üzenetéről. A 
legtöbb amerikai csak azt érti, amit lát a tévében. 
Az elnök kommunikációs menedzsere, Dániel ]. 
Bartlett szerint az elnök élőben közvetített beszédét 
a rövid üzenet kitűnően erősítette, sokkal hatáso­
sabban, mint egy nagy transzparens. Bár Bruce 
Buchanan, az austini egyetem politológusa szerint 
Bush szlogenjeinek stílusa kissé leereszkedő, és 
olyan, mintha Miki egér fogalmazta volna, de na­
gyon hatékony eszköz, főként, ha orrvérzésig ismé­
telgetik. Primitív módszer, de működik. George 
Bush korábbi kampányaiban is nagy sikert aratott a 
szlogenekkel. Kommunikációs stratégiáját ma ta­
pasztalt televíziós producerek segítik, akik úgy tö­
mörítik beszédeit, hogy azokban minden fontos 
elem közös nevezőn van, a jelmondatokat pedig úgy 
helyezik el, hogy a tévéközvetítések során beleesse­
nek minden kamera látószögébe. így bárki, aki csak 
egy pillantást vet a képernyőre, találkozik az elnök 
üzenetével. Ugyan Clinton és Al Gore is alkalmazott 
hasonló megoldást a kampányai során, azonban az 
ő üzeneteik nem mindig jutottak el a választókhoz. 
A szakértők szerint Bush törekvése azért sikere­
sebb, mert ő állandóan használja ezt a módszert. A 
legutóbbi brit választási hadjárat idején Tony Blair 
egy szlogenre építve turnézta végig Nagy-Britan- 
niát. Az „Először az iskolákat és a kórházakat” jel­
mondatot felfestették a kampányautókra, -pólókra, 
-zászlókra. És az unalomig ismételgetett szöveg 
megragadt az emberekben.

G eorge W. Bush és ami m ö g ö tte  van ...

egy jól hangzó mottót is, amely megragadja a nézőt. 
A felirat persze úgy elegáns, ha Baja Ferenc-féle 
plazmatévén viliódzik, hadd ámuljon a Ciklámen 
tévés kisnyugdíjas.

A Boston Globe című amerikai napilap júliusban 
George Bush szlogenjeit vizsgálta, amelyek hétről 
hétre feltűnnek a sajtótájékoztatók során, az elnök 
feje fölött. Néhány nyelvi lelemény a republikánus 
adminisztráció kommunikációs műhelyéből: „Gaz­
daságunk erősödik” -  volt olvasható a Wall Street 
válságával kapcsolatban, „Megosztani a felelőssé­
get” -  hívta fel a figyelmet a közös ügyre egy másik 
mottó, „Megvédjük a hazát” -  buzdított egy másik.

A Fehér Ház illetékesei a szlogenek mellett érvel­
nek: a jelmondatok még a kevésbé tájékozott né-

F O T Ó :  R E U T E R S - K E V I N  C A M A R Q U E

Nos, amint a diploma nélkül is kitűnő kor­
mányszóvivő Gál juniort látjuk a tévében, aki mel­
lett kékben és sárgában egy 100-as szám villog, mi, 
magyar választópolgárok is alig várjuk az újabb 
frappáns jelmondatokat. És nem sokalljuk azt a 
negyvennégymillió adóforintot sem, amelyet a 
Kormányzati Kommunikációs Központ (a balol­
dali média által folyton tám adott Országimázs 
Központ szocialista utódja) a szocialista sajtónak 
ad, hogy a sztahanovista Medgyessy-kormány 
eredményeit beleégesse a választópolgárok emlé­
kezetébe.

Szegény Medgyessy és Gál ]., mit kap majd Vá­
sárhelyi Mária független médiaszociológustól az 
örökké kritikus Élet és Irodalom hasábjain!

J O B B  S A R O K

Ki vesztette el 
Magyarországot?

■  L o v a s  I s t v á n ________________________________________________________________________ _________________

H a hazánknak komolyabb súlya lenne, még a fenti címmel vita is folyhatna Washingtonban arról, hogy ki 
vesztette el Magyarországot. Ehelyett a szeptember 11-i terrortámadás előtt a vita arról folyt az Egyesült 
Államokban, hogy ki veszítette el Oroszországot. Lényegében ez a témája Stephen F. Cohen 2001 júniusá­
ban felfrissített, először 2000-ben megjelent könyvének, amelynek címe A megbukott keresztes hadjárat: 

Amerika és a posztkommunista Oroszország tragédiája. A szerző a New York Egyetemen orosz történelmet tanít, és 
szakmája legjobbjai közé tartozik. Buharinról, a bolsevik forradalomról és a szovjet világról írt könyvei „kötelező” ol­
vasmányok nem csak a történészek, a szovjetológusok, politológusok és diákjaik körében.

Kötete, noha témája az Egyesült Államok és Oroszország viszonya, már-már kísértetiesen meg van terhelve áthal­
lásokkal. Szinte annak útikönyveként használható, hogy miként veszítette el az amerikai kormány természetes szö­
vetségeseit Kelet- és Közép-Európában, közöttük Magyarországot. 12 év után ott tartunk, hogy a Fehér Ház egy volt 
kommunista ügynököt és hálózatát segítette hatalomra, és mára Magyarország antikommunista, polgári oldala oly 
mértékben gyűlöli a magyar jobboldalt és választott képviselőit folyamatosan bíráló amerikai kormányt, az amerikai 
politikát, mint az arab utcák radikális népe. Magyarország persze nem sokat nyom a latban, de az előttünk tornyo­
suló, globális robbanásokkal terhelt világban nem lesz mindegy Washingtonnak sem, hogy mennyire érezheti stabil­
nak utánpótlási területeit.

A kötet -  amely tartalmát és következtetéseit tekintve akár Csath Magdolna és a Kontroll Csoport együttes mun­
kája is lehetett volna -  egyik fő célpontja az amerikai sajtó. Az, hogy az amerikai sajtó, hagyományos feladatát sutba 
dobva, miként láttatta hosszú éveken át úgy Oroszországot és az amerikai-orosz viszonyt, ahogyan azt a politikusok 
kívánták. Megdöbbentőek az idézetek. Mintha rólunk szólnának.

Cohen szerint az amerikai médiában a posztkommunista Oroszországról olyan kép jelent meg, amely 
manicheista módon csak feketével és fehérrel volt megfestve, és lényegében az amerikai tisztségviselők szövegein ala­
pult. A kötet logikáját követve, ezzel egybevágóan Hornékat és Medgyessyéket a jók, Antallékat és Orbánékat a rossz 
megjelenítőjének ábrázolták, az amerikai politika kívánalmainak megfelelően. Mint ahogyan a Washington Post 
egyik tudósítója fogalmazott: „A Nemzetközi Valutaalap normáit vették alapul a piacgazdaság kialakulásában.” Az 
amerikai narratívában a „jók” oldalán állt Jelcin volt orosz elnök és „fiatal reformerei”, akiket az amerikai sajtó leg­
inkább a „demokrácia óriásainak” festett le, név szerint JegorGajdart, Anatolij Csubajszt, Borisz Nyemcovot és Szergej 
Kirijenkót. A „sötétség” oldalán álltak az ortodox kommunisták, a nacionalisták és a parlamenti barlangjukba húzó­
dó egyéb rosszindulatú politikai sárkányok. Oroszország történetét -  olvashatjuk -  csaknem tíz éven át állandóan a 
„reformerek” és nyugati támogatóik szemszögéből ábrázolták úgy, hogy az utóbbiak mindig a cikkekben forrásként 
is szolgáltak. Ugye ismerős? Eörsi, Konrád, Litván, Haraszti, mint a magyarországi politikáról cikkező lapok forrá­
sai... Oroszországban a legtöbben Jelcin sokkterápiáját és egyéb intézkedéseit szélsőségeseknek tekintették, de az 
amerikai sajtóban Jelcint jelenítették meg „a bal- és jobboldali szélsőségesek elleni egyedüli bástyaként”. Nem egy 
amerikai társadalomtudós úgy látta, hogy a média Jelcin-barátsága a harmincas évek kommunistaszimpatizáns társ- 
utasságára emlékeztetett -  csupán fordított előjellel. Az amerikai újságírók kultuszt teremtettek azon orosz politiku­
sok köré, akiket az amerikai kormány politikája megtestesítőjeként választottak ki. Csubajszt egy „gazdasági álom­
csapat” fejének tekintették... Emlékszünk a Surányi-Bokros „álomcsapatra”? „Az álomcsapat -  az amerikai sajtó így 
becézi a Bokros-Surányi kettőst”, olvashattuk a D-209 és hálózata lapjának, a Népszabadságnak 1995. június 12-i 
számában... A New York Timesban Csubajsz továbbra is „a szabad piac keresztes lovagja maradt”, miután kiderült, 
hogy személyes hasznot húzott az általa lebonyolított privatizációs programokból, részben úgy, hogy megfirkálta a 
piaci ügyleteket. 1999-ben két amerikai újságíró vizsgálata összegzésében arra a következtetésre jutott, hogy a Wall 
Street Journal moszkvai irodája nem volt más, mint „egy korrupt rezsim PR-csatornája”. Ó, független amerikai 
újságírás...

Cohen szerint még megdöbbentőbb volt az, hogy 1993-ben amerikai publicisták és vezércikkírók csaknem egy­
hangúlag követték a Clinton-kormányt, amikor hangosan bátorították Jelcint, noha alkotmányellenesen felfüggesz­
tette az orosz parlamentet, majd pedig ugyanez a sajtó drukkolt Jelcinnek a választott testület elleni fegyveres táma­
dásához. „Nem lehet rántottát készíteni anélkül, hogy a tojást össze ne törjük” -  lihegtek az amerikai újságírók, és di­
csőítették a kommunista időszak legszörnyűbb, „a cél szentesíti az eszközt”-féle gyakorlatát. Sőt az amerikai média 
még azt is megengedte magának, hogy Jelcinnél is antidemokratikusabb legyen, és célba vette Jelcin rá következő 
parlamentjét, mivel „Oroszország demokratikusabb lenne törvényhozás nélkül”, azaz egy olyan országra gondoltak, 
amelyet csupán az elnök és jelöltjei irányítanának. A Reuters brit hírügynökség egyik tudósítója később lakonikusan 
megjegyezte, hogy a helyszíni tudósításokból az „orosz nép fájdalmát egyszerűen kihúzták”. Sőt az amerikai újság­
írók, politikusok és gazdasági „szakértők” azt remélték, hogy Putyin még jobban meghúzza a nadrágszíjat az iszonya­
tos nyomorban élő orosz lakosság derekán. Akár a szovjet idők szovjet újságírói: az amerikai tudósítók a jelen szen­
vedéseit megbocsátották az olyan jövőbeni előnyökért, amelyek soha nem valósultak meg. Eközben Washington és 
a Kreml papagájként ismételgette hivatalos optimizmusát a gazdaság jobbra fordulásáról. Amikor pedig Putyin ki­
mondta, hogy „az országban a szegénység szokatlan méretűvé vált”, az amerikai média e kijelentésről mélyen hall­
gatott. Arról sem írtak, hogy 1992 és 1998 között Oroszországban a politikai harc különböző csoportok között zajlott 
az állami vagyon megkaparintásáért. Demokrácia? Piac? -  nevetséges, írja a szerző. Mint az is, ahogyan a lopás nagy­
mestereit, a gyilkosságokra is képes orosz oligarchákat az amerikai sajtó „Szaharov-féle politikai ellenállókként” ábrá­
zolta azután, hogy kiderült, Putyin nem hajlandó a Nemzetközi Valutaalap receptjét alkalmazni. Akkor azonnal, min­
denért támadták. És amiért Putyin nem teszi lehetővé az amerikaiaknak tévétársaságok felvásárlását, holott magában 
az Egyesült Államokban külföldi nem birtokolhat 25 százaléknál többet egy televíziós társaság részvényeiből...

A professzor szerint ma az oroszok Amerika-barátokból Amerika-gyűlölőkké váltak. Iszonyatos szenvedésüket 
Amerika nyakába varrják... A könyvet nálunk is ki kellene adni.

Magyar Nemzet* Magazin S
2002. augusztus 3., szombat

K O R R A J Z

Vera Szabadi
Kiemelés


